Megnyitás | Vissza a főmenühöz

Ételek és italok a repülőn

Shutterstock

A repülés már önmagában egy különleges élmény, de még inkább, ha megkóstoljátok az ott felszolgált ételeket! Ha tanácstalanok vagytok, hogy mit, mennyit és hogyan vihettek fel a repülőre, akkor ez a cikk hasznosnak ígérkezik számotokra!

Mit vihetünk fel?VámÉtlapVega/Vegán

Mit vihetünk magunkkal és mit szolgálnak fel?

Mindegy, hogy rövid, közepes vagy hosszú repülőút áll előttünk, a legtöbbünk nem elégszik meg azzal, hogy üldögéléssel, alvással, zenehallgatással vagy filmnézéssel üsse el a levegőben töltött időt. A szomjúság és az éhség hamar felütheti a fejét, de az is lehet, hogy csak unalomból szívesen ennénk valamit. Most kiderül, hogy milyen italokat és ételeket szabad magunkkal vinni a fedélzetre, valamint az is, hogy milyen kínálatból válogathatunk.

Ételek a kézitáskában

Ha otthon készült szendvicseket, egy adag tésztát vagy krumplisalátát, akár gyümölcsöt és zöldséget tervezünk bepakolni a kézipoggyászba, azt nyugodtan megtehetjük. Mivel ezek szilárd ételek, nem áll fenn a veszély, hogy kiömlenek. A legjobb, ha olyan harapnivalót készítünk magunknak, amit könnyen lehet szállítani és evőeszköz nélkül tudunk fogyasztani. Például a müzliszeletek és a magvak is ebbe a kategóriába tartoznak. Saját ételt felvinni a repülőre nemcsak azért okos döntés, mert azt ehetünk, amit szeretnénk, hanem még spórolunk is közben. Az ételválasztásnál pedig természetesen vegyük figyelembe az utastársainkat is. Azt hiszem mindannyian egyetértünk abban, hogyha lemondunk a kedvenc hagymás, fokhagymás ételeinkről, azzal hatalmas szívességet teszünk a mellettünk ülőknek.

Sajnos, ha folyékony vagy krémes ételekkel érkezünk a repülőtérre előfordulhat, hogy nem engednek át a biztonsági ellenőrzésen. Szóval a leveseket, joghurtokat, mézet és lekvárt, de még a májkrémet és a gyümölcsturmixokat is hagyjuk inkább otthon. Abban az esetben, ha valaki nem tartja be az érvényben lévő feltételeket a folyadékokkal kapcsolatban (amit később bővebben kifejtünk), akkor azok az erre a célra előkészített tartályokba kerülnek. A csak részben folyékony ételek sem képeznek kivételt, például az alkohollal töltött bonbonok vagy egy üveg savanyú uborka.

Etetés a fedélzeten

Etetés a fedélzeten Shutterstock

Sokunkban felmerül a kérdés, hogy a csecsemők és kisgyerekek (három éves korig) táplálékára is ilyen szigorú szabályok vonatkoznak-e. Szerencsére a kisgyermekes szülők nem ütköznek ilyen akadályokba, de fontos, hogy a pép, vagy tápszer bontatlan állapotban legyen. Na és természetesen az is, hogy a gyerek is velünk legyen. A mennyiséget illetően az utazás időtartamát érdemes figyelembe venni, de jó hír, hogy a 100 ml-es szabályt ebben az esetben nem kell betartanunk.

Folyadékok és italok a repülőn

A repülőn különösen száraz a levegő, ezért nem csoda, ha hirtelen ránk tör a szomjúság. Ettől függetlenül, egy idő után mindenki megszomjazik. Ezért fontos tudni, hogy italt és más folyadékokat, legfeljebb tíz darab 100 ml-es tartályban vihetünk fel a repülőre. Viszont azt is fontos észben tartani, hogy az innivaló mellett valószínűleg piperecikkekre, például tusfürdőre és testápolóra is szükségünk lesz a nyaraláson, amikre szintén vonatkozik a szabály. Ha nem szívesen költjük a pénzünket drága italokra a vámmentes területen vagy később a repülőn, egy üres műanyag palack is jó praktika, amit később megtölthetünk csapvízzel a repülőtéri mosdóban.

Koccintás pezsgővel

Koccintás pezsgővel Shutterstock

Habár a víz, üdítőitalok vagy gyümölcslevek 100 ml-ig nem okoznak problémát a biztonsági kapunál, az alkoholos italokra szigorúbb szabályok vonatkoznak. Néhány légitársaság egyáltalán nem engedélyezi a felvitelét. Ha mégis szeretnénk magunkkal vinni egy üveg alkoholt, mondjuk szuvenírként, akkor a reptéri "duty-free"-ben, vagyis a vámmentes üzletben megvehetjük. Viszont a repülőn tilos kibontani, ezért az eladó egy lepecsételt zacskóba fogja csomagolni. Ezzel ellentétben a fedélzeten felszolgált alkohol fogyasztása megengedett, de a légiutas-kísérők különösen szemmel tartják a szeszes italt rendelő utazókat.

Vámszabályozás az élelmiszereknél

Az is előfordulhat, hogy míg az induláskor gond nélkül átengednek néhány ételt a biztonsági ellenőrzésen, a célállomáson az problémát jelent majd. Néhány ország, többek között az Egyesült Államok és Ausztrália, különösen szigorúan áll az élelmiszerek behozatalához. Például, ha az otthonról hozott vagy a repülőn vásárolt almát nem ettük meg, büntetést, pénzbírságot rónak ki ránk.

Az olyan élelmiszereken kívül, mint az alma, amit egyes országokban előre be kell jelenteni a vámhatóságnak, általános behozatali tilalmak is vannak érvényben. Ennek hátterében az áll, hogy az országok így akarnak védekezni a kórokozók és kártevők ellen. Például Ausztráliában és Új-Zélandon az őshonos állat-és növényvilág komoly veszélybe kerülhet

Szintén problémába ütközhetünk, ha egy nem EU-s országból repülünk vissza Magyarországra és állati eredetű termékek, például hús, tej vagy sajt van a csomagunkban. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy milyen élelmiszerek megengedettek – függetlenül attól, hogy honnan hová utazunk – akkor a repülés előtt érdemes utánajárni az illetékes hatóságoknál. Ezzel kétségtelenül sok felesleges bosszankodást spórolhatunk meg magunknak.

Ha nincs kedvünk vagy időnk utánanézni ezeknek az információknak, akkor az is egy lehetőség, ha lemondunk az ételekről. Egy rövid, legfeljebb kétórás szakaszt valószínűleg mindenki kibír evés nélkül. A hosszabb út előtt állóknak azt tanácsoljuk, hogy ebben az esetben egyenek valamit a reptéren, vagy később próbálják ki a fedélzeti menüt. Ide kattintva pedig a vámmentesen engedélyezett alkohol és dohány mennyiségéről tudhatjuk meg a pontos adatokat.

Étlap a repülőn

Ha fapados légitársaságot választunk, akkor ne felejtsük el, hogy az ételekért és az italokért külön kell fizetni. A nagy hálózati légitársaságoknál viszont automatikusan kapunk valamit a légiutas-kísérőtől, például egy szendvicset a rövidebb utakhoz. Hosszabb szakaszokon pedig valamilyen meleg ételt is felszolgálnak. Akár online is megrendelhetjük az előre kiválasztott fogást, amennyiben van erre lehetőség. Ez azért hasznos, mert az interneten rendelt ételeket hozzák ki először. Ha éppen üzleti úton vagyunk és a reptérről rögtön egy időpontra sietünk, érdemes könnyű ételt választani, hogy később teljes mértékben a munkára tudjunk koncentrálni. Ezért fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt és fehérjében gazdag ételeket.

A nagyobb légitársaságok igen széles kínálattal várják az utasokat. A Lufthansa első osztályán előételnek kaviárt is rendelhetünk, amit főételként bélszín kísér. Ezt a luxus étkezést ízletes sült almával zárhatjuk. Mi több, a Lufthansánál akár a gyermekmenüt és különböző nemzetek ételkülönlegességeit is megkóstolhatjuk. Szerencsére az egészségügyi vagy vallási okból speciálisan étkezőknek is bőven van miből válogatniuk.

Vegetáriánus és vegán ételek

Mivel egyre többen követnek vegetáriánus és vegán étrendet, a légitársaságok is alkalmazkodtak ehhez a változáshoz. Ha AirBerlin-nel, a British Airways-szel utazunk vagy az Emirates gépeire szállunk fel, lehetőségünk van ingyenes vegán vagy vegetáriánus menüt rendelni legfeljebb 48 órával a hosszú távú járat indulása előtt. Ugyanez vonatkozik az Air France és Singapore Airlines légitársaságokra is. Nemcsak online, de a fedélzeten is rendelhetünk vegetáriánus ételeket.

A Lufthansa, az US Airways, a KLM, az Oman Air, a DELTA és az Air Canada egy kicsivel több időt biztosít az ételek megrendeléséhez. Akár 24 órával a járat indulása előtt is rendelhetünk. Továbbá, az EasyJet-nél és a TUIfly-nál vegán és vegetáriánus harapnivalókkal kedveskednek nekünk a fedélzeten, felár ellenében. Ha a Condorral repülünk, választhatunk vegán vagy vegetáriánus menüt, függetlenül az utazás időtartamától. A Ryanair eddig csak vegetáriánus menüket kínált, amiért szintén plusz pénzt kell fizetnünk.

Miért van más ízük az ételeknek a repülőgépen?

Ha furcsának találjuk a fedélzeten vásárolt ételek ízét, az azért lehet, mert korábban elkészítették és a repülőn újra felmelegítik. Ilyen körülmények között friss és ropogós ételt tálalni nem túl egyszerű. Emellett az is biztos, hogy az alacsony páratartalom, az állandó rezgés és az alacsony nyomás miatt romlik az ízlelésünk és a szaglásunk. Ahhoz, hogy az ételeket pont ugyanolyannak érezzük, mint a földön, sokkal erősebben kell fűszerezni.

Paradicsomlé: a felhők felett finomabb

Paradicsomlé: a felhők felett finomabb Shutterstock

Elérkeztünk a paradicsomlé esetének megvitatásához: Sok utas bevallása szerint, a szárazföldön nem a kedvencük a paradicsomlé, de a magasban gyümölcsös íze van, ami kiváló frissítőként szolgál. Ráadásul még laktató is! Egyébként, a paradicsomlén kívül még sok más laktató hús nélküli opcióval is találkozhatunk a repülőgépek étlapjain.

2023.03.16. Invia

Tetszik ez a bejegyzés?

Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.