Megnyitás | Vissza a főmenühöz

Teendők a reptéren

Első alkalommal, repülőgéppel utazni számomra új élményt és izgalmat jelentett. Szerencsére olyan partnerrel tehettem meg a több órányi utat, aki már rutinosan mozgott a reptéren, mégis minden új, és be kell vallanom, egy picit talán ijesztő is volt. Az utazás általában nagy izgalommal jár, a repülőtéren pedig sok új élmény érhet minket, melyek megnehezíthetik a dolgunkat. Az alábbi néhány információ segítséget nyújthat a könnyebb, egyszerűbb reptéri eligazodásban.

A kényelmes utazás érdekében fontos ügyelnünk a táskáink súlyára és nagyságára. A légitársaságok szigorúan szabályozzák a feladható és a gépre felvihető (kézi-) poggyászok súlyát, méretét és tartalmát, ezért indulás előtt érdemes tájékozódnunk a légitársaságonként eltérő szabályozásokkal kapcsolatban. Ha megvan a megfelelő bőrönd- és kézitáskaméret, akkor a következő fontos dolog a repülőtérre való eljutás. Ha utazási irodával megyünk, utazásunkhoz kérhetünk parkolást és reptéri transzfert is (a célországba való megérkezést követően ez a legtöbb esetben a csomag részét képezi), de vannak egyéb, nagyon jó közösségi megoldások is a piacon, melyekkel autónkat biztonságban tudva nem költünk, hanem ellenkezőleg, pénzt kereshetünk. Ha egyénileg kívánunk eljutni a repülőtérre, akkor a legegyszerűbb és legkényelmesebb a nemrég indult, Deák térről közvetlenül a reptérre közlekedő 100E autóbuszt, vagy a taxit választani. Budapest belvárosából körülbelül 6-7000Ft-ért juthatunk el ily módon a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre. Fontos, hogy a gép indulása előtt legalább 2 órával érkezzünk meg.

Az említett reptéren lehetőség van a feladni kívánt bőröndünket körülbelül 2500Ft ellenében befóliáztatni. Ezt azoknak ajánlom, akik jobban féltik a táskájukat, vagy csak szeretnék, hogy csomagjuk a lehető legkevesebb fizikai sérülést szenvedje el. Ez után következhet a check-in. Ha van feladni való bőröndünk, akkor a nagy, központi kijelzőn ellenőrizzük le, hányas számú pultnál tudjuk ezt megtenni. Ha feladtuk a bőröndünket, akkor az ott kapott poggyászra vonatkozó címkét az utazás végéig tartsuk meg, hiszen ha véletlenül elveszik a bőröndünk, ez alapján tudjuk megkerestetni. Ha utazási irodával utazunk, lehet, hogy előre megküldik a beszállókártyáinkat, vagy hogy a reptéren vár majd minket a kísérőnk, akitől megkapunk minden szükséges felvilágosítást és dokumentumot. Ha valami oknál fogva mégis bizonytalanok lennénk, ne féljünk segítséget kérni a reptér személyzetétől. Velem is előfordult már, hogy segítségre szorultam, de a kedves személyzetnek hála minden problémám megoldódott. Vagy a már nálunk lévő, otthon kinyomtatott vagy utazási irodától kapott, vagy a csomag feladásakor megkapott beszállókártyánkon szerepel a kapu száma, amit majd keresnünk kell, annak a „nyitvatartási ideje” (vagyis az az időkeret, amiben a beszállás megtörténik; ez nem egyezik az indulás idejével, hiszen addigra már minden utasnak mindezen procedúrákon túl, a gépen, a helyén kell ülnie), és az ülőhely száma. A becsekkolást követően át kell haladnunk az ellenőrző kapukon. Reptértől és országtól függően a sorrend változhat, de számíthatunk egy részre, ahol az iratainkat (beszállókártya, útlevél), és egyre, ahol a csomagjainkat ellenőrzik. Őszintén bevallom, a repülőtéren való teendők közül ezt szeretem a legkevésbé. Az ellenőrző pontnál figyeljünk, ne maradjon nálunk semmi olyan, ami nem vihető fel a repülő fedélzetére (folyadék, parfüm, szúró- és vágóeszköz, öngyújtó, stb.).

Az áthaladás után lehetőségünk van körülnézni vagy vásárolgatni a Duty Free-ben. Az itt beszerzett termékeket gond nélkül felvihetjük magunkkal a gépre, ha viszont átszállással utazunk, akkor kérjünk hozzá speciális tasakot. Vannak repterek, ahol a vásárláshoz bizonyítanunk kell, hogy utasok vagyunk, szóval ha fizetés előtt elkérik a beszállókártyánkat, ne ijedjünk meg.  Ha végeztünk a vásárlással, beülhetünk az egyik étterem vagy kávézó egyikébe is. A vásárolgatás és kávézgatás közepette se feledkezzünk meg a boarding time-ról, ami a beszállás kezdetét jelenti. Ekkortájt érdemes megjelenni a kapunál, ahol egy rövid ellenőrzést követően a repülőgéphez sok esetben busz szállítja el az utasokat, de van, mikor a géphez erősített folyosón keresztül történik a beszállás. A fedélzeten a kézipoggyászt, főleg ha női táskáról van szó, célszerű az előttünk lévő ülés alá tenni, számomra legalább is ez az ideális, hiszen ha szükségem van egy zsebkendőre vagy akármi másra, akkor könnyen elérhetem, illetve a fejünk felett is találunk csomagtárolókat a pulóvereknek, csomagoknak. Ha megérkeztünk a célállomásra, akkor a baggage claim feliratot és egy táska/bőrönd ikonjával ellátott táblákat kell követnünk. Az információs táblán jelzik, hányas számú futószalagnál kell várakoznunk, hogy megkapjuk a bőröndünket, ez általában 10-15 perc alatt meg szokott történni. Amint kezünkben az összes csomagunk megnyugodhatunk, és megkereshetjük az általunk választott iroda helyi képviselőjét, aki innen kezdve gondoskodik a szállodába jutásról, és nyaralásunk gondtalanságáról.

(A fent említett adatok és információk tájékoztató jellegűek, pontos információért kérjük, minden esetben tájékozódjanak a megfelelő szervezeteknél.)

2017.07.21. Krisztina Szeitz

Címke:

Tetszik ez a bejegyzés?

Oszd meg barátaiddal, hátha ők is érdekesnek találják!.