Kenya Kenya

• Pénznem, árak, vásárlások

Kenya hivatalos pénzneme a kenyai shiling, amelyet a Ksh rövidítéssel jelölnek. A 20 Ksh-tól egészen 1000 Ksh értékű bankjegyeken kívül forgalomban vannak 1 Ksh és 20 Ksh közötti értékű fémpénzek, amelyekkel bárhol fizethetünk.

Pénzváltás és bankok

A pénzváltást illetően több lehetőségünk is adódik. Igénybe vehetjük a bankok,pénzváltók szolgáltatásait, vagy válthatunk át pénzt akár az utcán is. Minden lehetőségnek megvan az előnye és a hátránya is. A bankokban illetéket kell fizetni, pénzváltóból meglehetősen kevés van, az utcai váltás viszont nagyon veszteséges. A legtöbb pénzváltó és bank a fővárosban, Nairobiban található.Itt szinte minden sarkon találunk pénzváltót, és megtaláljuk a Barclays Bank kihelyezett fiókjait, a Jomo Kenyatta repülőtéren egész héten napi 24 órán át nyitva tart. A város többi bankja csak hétköznapokon tart nyitva. A bankok többsége elfogadja a bankkártyát, de sehol se menjünk biztosra, ugyanis itt szinte alig van összeköttetés a külvilággal. Mombasában még rosszabb a helyzet. A Barclay Bank 4 fiókja található itt, amelyek reggel kilenctől háromig tartanak nyitva. Pénzváltókat a városközpontban találunk, néhány a városi erődítmény közelében található.A legismertebb pénzváltók a Fort Jesus Forex Bureau és a Pwani Forex Bureau. Északra tartva az utolsó pénzváltó Maralala városában található, ez a Kenya Commercial Bank.A szolgáltatások színvonalasak, pénzt gyorsan és problémamentesen váltanak.

Ha csak kártyával szeretnénk fizetni, ezt gyorsan felejtsük is el. A bankkártyánk egyáltalán nem biztos, hogy működni fog, csupán a luxusszállodák és az idegenforgalmi irodák fogadják el, ezek is csupán a Visat. Mindezt a városok közötti rossz kommunikáció okozza, valamint Kenya elszigeteltsége a környező országoktól. A legtöbb bankautomata a Barclay Bank tulajdonában van, amelyek a Visa Plus, Master Card és Cirrus kártyákat fogadják el. De amint ezt leírtuk, a kártyánk egyáltalán nem biztos, hogy működni fog.

Épp ezért jobb ha készpénzzel fizetünk, és vigyázunk a pénzünkre. Ha a kirándulás végeztével marad kenyai silingünk, inkább váltsuk vissza, mivel tilos az országból helyi pénznemet kivinni. Külföldi pénznem korlátozás nélkül ki és bevihető az országba.

Árak

Az áru és a szolgáltatások árai kedvezők, néha még olcsóbbak, mint nálunk.

Bár ahogy azt az exotikus és távoli országokban megszokhattuk, az ár attól függ, hol vásárolunk és mit veszünk. Ami az ételt illeti, ajánlatos inkább hozzáfizetni és valamelyik étteremben enni, nem pedig az utcán.A szupermarketekben viszonylag olcsón vásárolhatunk, de egy luxusétteremben egy palack ásványvíz akár 100 Ksh-ba is kerülhet. Így van ez a szállodákban felszolgált ételekkel is,az árak attól függenek, hogy benn a turistacentrumban eszünk-e, ezen kívül az étterem színvonalától és természetesen a kiválasztott ételtől. A fast food 5 Ksh, egy kiadós ebédért egy jó étteremben 100 Ksh körüli összeget fizetünk.A szállás ára alacsonyabb, mint nálunk. Természetesen a tengerparti szállások drágábbak ,mint a belterületeken, az ár függ a szolgáltatások minőségétől, de még így is olcsóbb, mint pl. a Földközi-tenger partján. Ami kellemesen meglep, az a taxiszolgáltatás ára, ami 15 Ksh körül mozog. Vonatjegy 500 - 4000 Ksh tól kapható, függ az út hosszától és attól, hogy melyik osztályon utazunk.

Mit hozzunk Kenyából?

Egy kirándulás fontos momentuma a szuvenírvásárlás. Jó, ha úgy tudunk választani, hogy a tárgy kellőképpen emlékeztessen az üdülés élményeire. Kenya nagyon sokoldalú ország, amely érdekes és csodás helyek sokaságával rendelkezik. A turistaövezetben bizosan találunk szuvenírüzleteket.A legcsalogatóbb apróságok közé tartoznak a kézzel faragott, isteneket ábrázoló faszobrocskák , néhány árus pedig a tengerpartot járja és a szemünk láttára faragják ki az egyedi szobrot, ami Afrika alakú, vagy elefántot és tigrist ábrázol.Bónuszként a mi nevünket is belevésik a fába. Ez olcsó szuvenírnek számít, ami mindig eszünkbe juttatja Kenyát.Egyedülálló élmény a maszáj törzsbe tartozó férfiak látványa, akik hagyományos viseletben gyakran jönnek a városba, hogy gyöngysorokat, karkötőket, kézzel készített szőnyegeket áruljanak. Találkozni egy maszájjal felejthetetlen élménynek számít. Ne feledkezzünk meg azonban az édenfából készült szobrokról, a gyöngyökből készült vagy kézzel font karkötőkről, és a színes szövetekről, amelyek a legfinomabb anyagból készülnek.Ha szeretjük a lakáskiegészítőket, beszerezhetünk egy tehénbőrből, vagy kecskebőrből készült kenyai dobot, vagy akár egy fából faragott maszkot is. Mindehhez igen kedvező áron juthatunk hozzá.

• Tájékoztató árak

Hogy legyen áttekintésük az irányárakkal kapcsolatban, íme egy lista kategóriák szerint.